Piernik ze śliwkami


Witajcie Kochani! Piernik to dla mnie typowo świąteczne ciasto. Nie przepadam za korzennymi przyprawami, ale jak zbliżają się święta Bożego Narodzenia ich aromat i smak kojarzą mi się z ciepłem rodzinnym i wspólnym świętowaniem. Ten piernik jest bardzo łatwy w przygotowaniu i mega pyszny, u mnie na pewno znajdzie się na świątecznym stole. Przepis bierze udział w akcji kulinarnej "Przepis na udane święta" z firmą Ambition.


Składniki:

  • 5 jajek
  • 1/2 szklanki cukru trzcinowego
  • 3 szklanki mąki pszennej typu 500
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 20 g przyprawy do piernika
  • 1 łyżeczka kakao
  • 60 g suszonych śliwek
  • 1 szklanka herbaty (u mnie czarna)
  • 1 szklanka oleju
  • 3/4 szklanki syropu daktylowego
  • Używam szklanki o pojemności 250 ml
Wykonanie:
  • Do większej miski wbijam 5 całych jajek. Ubijam je z cukrem do momentu aż wyraźnie pojaśnieją i zwiększą swoją objętość, mikserem albo robotem planetarnym. 
  • W tym czasie do drugiej miski wsypuję mąkę i mieszam ją z proszkiem do pieczenia, przyprawą korzenną, kakao i pokrojonymi w kostkę śliwkami. Ja na kakao zdecydowałam się dopiero przy mieszaniu składników, czegoś mi po prostu brakowało w zapachu. :)
  • Do trzeciej miski wlewam ostudzoną herbatę, olej oraz syrop daktylowy i mieszam z grubsza, one i tak nie stworzą jednolitej konsystencji.
  • W tym czasie jajka ubiły się, dodaję mieszankę składników płynnych cały czas miksując.
  • Gdy się połączą dodaję mąkę z resztą składników, mieszam mikserem na wolnych obrotach, następnie upewniam się czy wszystkie składniki są wymieszane łopatką.

  • Ten piernik piekę w keksówce Lukrecja o wymiarach 35x13 firmy Ambition. Zazwyczaj mieści mi się w nią 3/4 ciasta, resztę piekę w formach na muffinki.
  • Piernik piekę w 180 stopniach, w funkcji góra-dół przez około 50 minut. Pod koniec należy sprawdzić czy patyczek wbity w ciasto jest suchy, jeśli tak ciasto jest upieczone.
  • Cały czas się zastanawiałam jak ozdobić piernik. Nie mogłam się zdecydować czy ozdobić je cukrem pudrem, czy polewą czekoladową. Zdecydowałam się na lukier i gwiazdki wycięte z kaki. 
  • Lukier przygotowałam z przesianego cukru pudru (ok. 100 g) wymieszanego z ciepłym mlekiem (ok. 3 łyżki).




Smacznego!


Komentarze

Popularne posty