Puree z dyni



Witajcie Kochani! Smaki zmieniają się wraz z wiekiem. Ja jestem tego najlepszym przykładem. Kiedyś nie znosiłam smaku dyni, a teraz jestem nią zachwycona. Puree jest bardzo fajnym sposobem na przechowywanie dyni, ponieważ nie zajmuje zbyt dużo miejsca w zamrażarce. Tak przygotowane puree może być dodatkiem do wielu potraw zarówno wytrawnych jak i na słodko. Na pewno pojawi się w wielu późniejszych przepisach. Przepis bierze udział w akcji kulinarnej "Warzywa dyniowate 2018".

Puree robię na dwa sposoby:

  1. W piekarniku:

  • Umytą i osuszoną dynię kroję na mniejsze kawałki- trójkąty lub kwadraty. 
  • Dyni nie obieram, po upieczeniu usuwam ją widelcem zgarniając sam miąższ do miski.
  • Tak przygotowaną układam na blasze wyłożoną papierem do pieczenia skórką do dołu.
  • Jeśli chodzi o blachę najlepiej dynię piec w tej głębokiej albo jeśli mamy płytką to wtedy należy ułożyć tej dyni mniej. Ja ułożyłam za dużo i wylał mi się ten "dyniowy sok". :)
  • Jeśli decyduję się na dwie blachy to piekę je razem, nie zmieniając temperatury i funkcji grzania piekarnika.
  • Czas pieczenia zależy od wielkości kawałków na jakie pokroiliśmy dynię. Ja piekłam w rozgrzanym piekarniku do 180 stopni w funkcji grzanie góra-dół przez około 50 minut. Ale zawsze należy sprawdzać widelcem czy dynia jest już miękka.
  • Pozbawioną skórki dynię przekładam do miski i miksuję za pomocą blendera-żyrafy. 
  • Moja dynia była bardziej wodnista, a ja chciałam mieć bardziej swoiste puree, więc odsączyłam je na drobnym sicie, do momentu, w którym uzyskałam odpowiednią dla mnie gęstość puree.
     2. Gotowana


                           


  • Tę dynię trzeba obrać ze skórki.
  • A więc umytą, osuszoną i obraną dynię kroję na mniejsze kawałki, u mnie grubsza kostka.
  • Garnka niczym nie podlewam, nie dodaję również oleju.
  • Najlepiej jeśli garnek ma dużą średnicę, wtedy daję dwie warstwy dyni i gotuję ją przez około 20 minut, często mieszając, bez przykrycia.
  • Tego puree nie odsączam, zazwyczaj wszystko wyparowuje. 
Ja wolę ten pierwszy sposób, ponieważ więcej dyni na raz podlega obróbce i nie trzeba jej pilnować. Tak przygotowane puree porcjuję odmierzając szklankę 250 ml i mrożę w woreczkach, spłaszczając tak aby zajmowały jak najmniej miejsca w zamrażarce. 

Jaki jest Wasz ulubiony sposób na puree z dyni?


 Po lewej stronie jest puree z piekarnika, po prawej z dyni gotowanej.

Smacznego!


Komentarze

  1. Samo zdrowie, takie puree !!! Dziękuję za udział w mojej akcji kulinarnej i serdecznie pozdrawiam. A.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, a w dodatku smaczny dodatek do wielu potraw. :) Pozdrawiam

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty