Czekoladowo-jogurtowy torcik


Witajcie Kochani! Dzisiaj mini torcik urodzinowy na szybkiego. Tort trochę mały na taką liczbę solenizantów, ponieważ moja Siostra ma takie szczęście,że Mąż i dwoje dzieci obchodzą urodziny jednego dnia. Ale z większym tortem poczekamy na trzeciego solenizanta, aż wróci ze szpitala. Nie licząc czasu pieczenia i stygnięcia ciasta robiłam go pół godziny. Jest pyszny, wilgotny i jednocześnie lekki. Do kremu z mascarpone, zamiast bitej śmietany dodałam jogurt grecki. Nie wiem czy to wielkie odkrycie, ale wpadłam na taki pomysł zapominając o kupieniu śmietany, a krem musiał być zrobiony. Miałam w lodówce jogurt grecki i bez przekonania go dodałam do serka, ku mojemu zaskoczeniu i zadowoleniu krem wyszedł naprawdę zadowalający, sztywny, bardzo go polubiłam za stabilność i lekkość.

Składniki na ciasto:

  • 1 szklanka (250 ml) mleka
  • 3 łyżki kakao
  • 1/2 szklanki (250 ml) cukru brązowego
  • 3 łyżki dżemu
  • 100 g masła
  •  2 szklanki (250 ml) mąki pszennej typu 500 
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 jajka
Wykonanie ciasta:
  • Do jakiegoś mniejszego garnka wlewam mleko, dodaję cukier, masło, kakao i dżem. Wszystko podgrzewam do uzyskania jednolitej masy, często mieszając. Następnie odstawiam w chłodne miejsce do przestygnięcia, o tej porze roku wyniesienie na balkon na zewnątrz spowoduje, że masa wystygnie nam naprawdę bardzo szybko. Dżem może być dowolny, ja zazwyczaj sięgam po wiśniowy, truskawkowy lub porzeczkowy ( może być galaretka). 
  • Do miski wsypuję mąkę i proszek do pieczenia, dokładnie mieszam aby proszek był rozprowadzony w całej mące. 
  • Do osobnej miski wbijam dwa całe jajka, nie rozdzielam ich, ubijam mikserem do momentu, aż wyraźnie pojaśnieją i zwiększą swoją objętość. Do tak ubitych dodaję wystudzoną masę kakaowo-mleczną i miksuję ok 2 minuty. Następnie dodaję mąkę z proszkiem do pieczenia i mieszam krótko, do momentu połączenia składników.
  • Ciasto piekę w tortownicy o średnicy 26 cm w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni Celcjusza, w funkcji góra-dół przez około 30 minut. Sprawdzam czy jest upieczone robiąc test suchego patyczka.
Składniki na krem:
  • 250 g serka mascarpone
  • 400 g jogurtu greckiego
  • 3-4 łyżki cukru pudru
Wykonanie:
  • Do miski przekładam mascarpone i miksuje je przez chwilę.
  • Następnie dodaje do rozbitego serka jogurt grecki i miksuję aż się ze sobą połączą. 
  • Do masy wsypuję cukier puder, zaczynam od mniejszej ilości, później ewentualnie dosładzam. Z cukrem miksuję około 2 minut.
Ciasto przekładam na paterę, na której mam zamiar je podać. Gdy ciasto wybrzuszy się na środku, w moim przypadku tak było, po prostu je ścinam wyrównując. Wykładam masę na ciasto, nie wyrównuję jej, ponieważ tym razem na taki tort miałam wizję. Na masie robię napis "sto lat"ułożony z wiśni z amaretto, posypuję ciemnym kakao.








Smacznego!

Komentarze

Popularne posty